• MERVE ÇALIŞ

DUYGUSAL AÇLIK

Merhabalar sevgili okuyucularım,

Yenilen her yemek her zaman karın doyurmak için olmuyor. En stresli, en gergin anlarda elimizin gittiği ya da aklımızdan geçen yiyecekleri düşünelim. Bunlar genellikle sebze, meyve ya da besin değeri yüksek yemekler yerine daha çok yağ ve şeker oranı oldukça fazla, kalorisi yüksek yemekler olur. Çünkü o anda fiziksel açlığımızı gidermek için değil, duygusal rahatlamayı yaşamak için yeme davranışını gerçekleştiririz. Gelin doyurmaya çalıştığımız bu açlığı tanımlayalım.

DUYGUSAL AÇLIK NEDİR?

Duygusal açlık, fiziksel açlıktan ziyade kişinin içindeki boşluk duygusunu ya da baş etmekte zorlandığı duyguları regüle edebilmek amacıyla aç olmadığı halde yemek yemesidir.

DUYGULARIMIZI TANIMAMIZ ÇOK ÖNEMLİ!

Açlık duygusunu doyurmak ya da bastırmak yerine önce duygularımızı tanımalıyız.

DUYGUSAL AÇLIĞIN NEDENLERİ

Duygusal açlık ve yeme davranışının temelinde; kaygı, stres, yoğun iş baskısı, sınav stresi, başarı kaygısı, sıkıntı, yalnızlık, kayıp, ebeveyn tutumları, yetersizlik duygusu hatta mutluluk gibi bir çok duygu durumları olabilir. Kişi bu duygularının farkında olsun ya da olmasın, duygusal yemenin altında yatan temel neden duygusal ihtiyacı beslemektir. Geçmiş dönemlerde sevilmeme, değersiz hissetme, onaylanmama gibi temel duygusal ihtiyaçların karşılanmaması da büyük önem taşır. Bu ihtiyaçların tam olarak giderilememesi, kişinin duygusal ihtiyaç deposunu farklı şekillerde, örneğin yiyeceklerle doldurmaya çalışmasına neden olur. Bu davranış tekrar eden bir sürece girerse kişi, yaşadığı duygusal boşluğu yemeklerle karşılamayı alışkanlık haline getirir.

DUYGUSAL AÇLIK İLE FİZİKSEL AÇLIK ARASINDAKİ FARKI NASIL AYIRT EDERİZ?

* Duygusal açlık bir anda gelir; fiziksel açlık yavaş yavaş hissettirir kendisini.

* Duygusal açlık yaşanırken belirli yiyeceklere yönelme görülür, her yemek bu ihtiyacı karşılamaz. Ancak fiziksel açlıkta her türlü yiyecek açlığı doyurma özelliğine sahiptir.

* Duygusal yemek, sanki o anda doyurulması ve tatmin edilmesi bir açlık türünü getirir, ancak fiziksel açlık kendisini doyurmak için bekleyebilir.

* Eğer belirli bir duyguyu doyurmak istiyorsanız doyduğunuzda bile yeme isteği devam eder. Fiziksel açlıkta ise doyduktan sonra yemeye devam etme isteği olmaz.

* Duygusal yeme, arkasında suçluluk duygusu yaşanırken, fiziksel açlığın sonunda pişmanlık ya da suçluluk duyguları yaşanmaz.

Bir şeyi yemeye karar vermeden önce düşünün… Aç olan bedeniniz mi, duygularınız mı?

DUYGUSAL AÇLIK VÜCUDUN DEĞİL, BEYNİN AÇLIĞIDIR.

Duygusal açlığın önlenebilmesi için stres ve kaygı ile başa çıkılmalıdır. Bunun için psikoterapi en etkili yöntemdir. Yardım almak için bir Uzman Klinik Psikolog İle görüşmenizi öneririm. Tüm okuyucularıma mutlu günler dilerim.

0 görüntüleme0 yorum

Son Paylaşımlar

Hepsini Gör

OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU NEDİR?

Merhabalar sevgili okuyucularım, Otizm spektrum bozukluğu ya da bilinen adıyla otizm erken çocukluk döneminde başlayan, ciddi bir gelişimsel bozukluktur. Genellikle, oturma, yürüme gibi motor becerile

Kaliteli Bir Yaşam İçin, Kaliteli Uyku Şart!

Merhabalar sevgili okuyucularım, Yeterli miktarda ve kaliteli bir uyku büyük önem taşıyor. Toplumun yaklaşık yüzde 90’ı hayatının bir döneminde uykusuzluk problemiyle karşılaşıyor. Yeterli miktarda ve

ANKSİYETE (KAYGI BOZUKLUĞU) NEDİR?

Merhabalar sevgili okuyucularım, Kaygılar, günlük yaşamda karşılaştığınız sorunlar ile baş edebilmeniz için sizi hazırlayıp, daha hızlı karar verebilmenize ortam hazırlar. Kaygı aslında beyninizin s